Criza sau haos – invata cum sa exploatezi

Când vezi titlul, în special ultima parte, care sună un pic dur, parcă nu-ți vine să citești sau cine știe, depinde de om. Ce vreau eu să-ți propun ție, care mă citești din curiozitate, este o incursiune în lumea haosului și câteva sfaturi despre cum ai putea să înveți să profiți de pe urma lui.

Bătălia pe timpul crizei este pe jumătate câștigată, dacă îi aloci puțină creativitate și îndrăznești să sari peste toate piedicile care ți se pun în cale. Vrei sa vorbim in cliché? Atunci când ți se închide ușa în nas, încearcă să intri pe geam, poate să fie și din termopan care rezistă, rezistă, rezistă.

Este o lume nouă, fioroasă și capabilă de orice, iar un lucru pe care nu-l mai agreez la oameni, este când spun că își doresc ca lucrurile să fie “ca înainte”. Nu mai este posibil acest lucru, încearcă să vezi peste piedici, nu mai sunt la moda accesoriile cailor. Parcă scopul omului modern era să evolueze, în orice fel de circumstanțe.

Vânează inovația pe timp de schimbare

Pentru mulți, haosul este incertitudinea unui spațiu care încă nu a fost descoperit, respectiv exploatat. Pentru alții, haosul este criza economică a trecutului, prezentului și a viitorului, iar pe final îi las pe cei pentru care haosul, înseamnă o bulă de oportunitate.

Din ultima categorie, reiese că pe mulți, haosul îi face să se retragă în cochilie, pierderea lor. Dacă ne documentăm puțin, multe companii mari s-au dezvoltat pe timp de criză – Disney, CNN, MTV, Burger King, Apple.

Schimbările dramatice dau naștere unor nevoi noi, trebuie doar să le pândești și să acționezi la momentul potrivit. Vorbește cu oamenii din jurul tău și vezi ce schimbări au intervenit în nevoile lor, pe timp de criză.

Sper ca urmatoarele idei să fie ca un pilon de susținere în a te motiva să faci ceva, dacă se poate ceva nou.

 

  1. Dificultatea crează oportunitate, atat în afaceri consacrate, cât și în aventuri noi.
  2. Nu lua frica ca scuză să nu încerci ceva nou. Mulți oameni, care au ajuns “mari”, au reușit datorită faptului că au început prin a da greș.
  3. Arată-ți pofta – de la cultură, până la bani și nu uita să profiți până și de concurență. O parte bună pe care o are criza, este că mediocritatea ajunge la concurență, iar cei ambițioși triumfă.
  4. Se poate prospera și pe timp de criză. Nevoia oamenilor nu a dispărut, aceștia își schimbă doar obiceiurile. La fel cum publicitatea nu o să dispară niciodată, învață tehnici de suprviețuire de la ea și caută mereu răspunsuri.
  5. Încearcă să-ți aduci contribuția, vino cu o idee relevantă pentru noul stil de viață al populației. Inovațiile înseamnă creerea unui lucru, pentru a satisface o nevoie sau pentru a scoate la iveala una, de existența căreia nu știai.
  6. Reinventează ce vor oamenii. Schimbările dau naștere ideilor neconvenționale, iar acestea mereu vor sfida convențiile mucegăite. Fii șiret, încearcă să faci oamenii să gândească cum vrei tu. Este greu, dar nu imposibil – citește istoria țigărilor Camel din 1913, dacă atunci s-a putut, de ce nu și acum.
  7. Nu pierde din ochi schimbările care survin pe piață. Dacă mai sus ți-am spus să te documentezi despre istoria țigărilor Camel, acum îți spun că datorită încrederii că sunt numărul 1, au uitat să se reinventeze la tot pasul, iar Lucky Strike le-a înlocuit pe piedestal – “Light a lucky when fattening sweets tempt you.”
  8. Află care este jocul, nu este niciodată prea târziu să înveți să-l joci cum trebuie, voință să fie. Revenind la cei doi rivali de mai sus – inspirație a la serialul “Mad Men” – la scurt timp, Camel a lansat pe piață reclamele care apelau la frica de moarte a oamenilor. Impactul a fost atât de mare, încât în scurt timp, gigantul și-a revendicat locul fruntaș.
  9. “Nu supravieţuiesc speciile cele mai puternice, nici cele mai inteligente, ci mai degrabă, cele care învață să se adapteze ușor.” – Charles Darwin. Până și oamenii cei mai inteligenți trebuie să învețe să se adapteze. Scopul tău nu trebuie să fie neapărat protejarea a ceea ce ai deja, ci să faci ca acel lucru să evolueze la stadiul următor.
  10. Fă pace cu evoluția, nu poți să-i scapi. De la ziare la bloguri, de la America la China, de la e-mailuri la social media, de la telefoane la statusuri pe Facebook, de la librării la Wikipedia, toate lucrurile evoluează și noi odată cu ele, poate chiar fără să ne dăm seama.
  11. Cheia adaptării despre care am vorbit mai sus, este recunoașterea nevoii perpetue de schimbare moderată. Dacă arunci o broască într-un vas cu apă clocotită aceasta o să sară, dacă o arunci într-un vas cu apă și o încălzești treptat, broasca o să ajungă “supă de pui de baltă”. În caz că nu ai înțeles, oamenii simt imediat schimbările drastice, însă trebuie să învățăm să le sesizăm pe cele care se furișează prin spatele nostru.
  12. Stai cu ochii pe oportunitate. Focusează-ți atenția pe viitor, acesta este primul pas către inovație.
  13. Găsește o modalitate de a înțelege ceva din zgomotele dezordonate de pe fundal și nu pierde din vedere noua generație, cu toate bagajele cu care o să vină. Dacă înțelegi haosul, în scurt timp, o să vezi și pe ce drum merge schimbarea.
  14. Acceptați odată că lumea nu o să se întoarcă niciodată la ceea ce numim “normal”. Timpul perfect de a acționa este întotdeauna ACUM. Aruncă idei în mai multe direcții și vezi de ce se lovesc.
  15. Nu te speria dacă te lovești de necunoscut, nu trebuie să ai totul stabilit din timp – adaptează-te.
  16. Există confort în haos, chiar dacă acesta te stimulează să reacționezi într-un fel, nu așteaptă de la tine să fii și precis. Odată ce ai acceptat că schimbarea este inevitabilă, poți să abandonezi deținerea controlului absolut și, în schimb, să te lași dus de val.
  17. Singurul lucru care te încetinește, sunt regulile pe care trebuie să le încalci. Dacă pleci în căutarea oportunităților, trebuie să știi că te înhami la un drum în care o să fii nevoit să gândești diferit și deci, să treci peste unele reguli care parazitează schimbarea.
  18. Pas cu pas, schimbările mici vor avea un impact profund. Într-o cultură deschisă lucrurilor noi, dacă îl lași, țelul tău va naviga prin haos și o să evolueze în ceva spectacular, lasă-te surprins. Gândește-te la fulgii de zăpadă – toți sunt diferiți, dar poartă aceeași denumire. Felul în care au evoluat, îi face pe unii să iasa în evidență mai mult.
  19. Dacă nu ești în stare să triumfi singur, în echipă se lucrează mai bine. Astfel se trece mai ușor peste gânduri ca “suntem prea mici”, “nu putem face asta”, “am încercat deja”, “nu pot să iau o decizie acum”, “nu avem fonduri”.
  20. Exploatează haosul: caută trend-urile, urmărește inovația (lansează o idee, conturează ideea, fă un prototip, testează, definește), apoi aruncă mesaje “infecțioase”.

Sursă: “Exploiting Chaos” de Jeremy Gutsche

Foto: Trendhunter

Anunțuri

3 gânduri despre &8222;Criza sau haos – invata cum sa exploatezi&8221;

  1. Pai da, ca te simti mai bine cu un proiect bun si de succes dar fictiv decat cu un esec total real. :))
    Asta am patit-o si inca o patesc si eu.

  2. Eu n-as zice neaparat evolutie, ci doar schimbari, iar cu unele mi se pare periculos sa faci „pace”. Da, stiu ca sunt acolo, dar asta nu inseamna ca sunt si dispus sa le imbratisez. Sa fi luat de val doar ca „asa se face” sau „asa e cool” e periculos, mai bine gandim cu capu’ nostru si d-abia pe urma facem o alegere, informati.

    D-asta refuz sa abuzez de acest monstru social numit „Facebook” sau sa iau Wikipedia ca pe o sursa sigura de informatie.

    Cat despre criza, la noi o iau ca pe o selectie naturala. Si era si cazu’, ca prea erau multi coiosi si afaceristi bazandu-se pe nimic. In schimb toata nebunia asta ofera alibiu’ perfect pentru a nu face ceva tuturor cautatorilor de scuze: „E criza domne!”. Asa ca sper intr-o crestere in calitate si pe la noi, poate se mai trezesc din somn unii si altii. 🙂

    PS. Cand am vazut notificarea credeam ca da cu eroare, 3 articole in 3 zile, esti pusa pe treaba, imi place! 😀

    1. hehe da am fost pusa pe treaba serioasa saptamana asta, nu pot mereu sa scriu mult, dar incerc. problema multor persoane, parerea mea, este ca le este frica sa riste pana si cu chestii mici. cei care au reusit cu facebook s-au aruncat cu capul inainte, au riscat si au castigat. in capul multora se dezvolta proiecte, dar din pacate, nu ajung sa fie si puse in practica :(.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s