Curiozitati personale

Am câteodată momente când nu-mi dai mai mult de 5 ani. Fac ochii mari şi îi dau frau liber curiozităţii tipice unui copil, cu vârsta mai sus menţionată. Aşa s-a întâmplat într-o seară când nu puteam să adorm şi plictisindu-mă deja de numărat oi, am început să-mi pun întrebări…întrebări la care mi-am dat seama că nu le ştiam răspunsul.


De ce ne ustură ochii de la ceapă?

De ce strănutăm şi mai ales de ce strănutăm de la soare?

De ce simţim nevoia să căscăm, dar în special de ce efectul domino – să căscăm când vedem la o altă persoană?

De ce se instalează mahmureala?

În căutare de răspunsuri

Ceapa

Căutând pe mai multe site-uri, unele care spuneau efectiv baliverne şi nimic concret am dat peste următoarele. Unii specialişti (neozeelandezi, japonezi ce sunt ei) au descoperit că ceapa conţine o enzimă care te face să plângi, alinaza. Aceasta împreună cu un compus al sulfului (sau pucioasă) ajung la cornee şi îi transmit un mesaj creierului că există ceva care irită ochii şi aşa ne punem pe bocit. Acidul sulfuric astfel format este ca un mecanism de apărare al cepei.

Strănutul

Despre strănut am aflat că are o viteză de până la 160km/h şi poate “zbura” la 45m distanţă. Este o reacţie a perişorilor din nas de eliminare a iritaţiilor sau toxinelor atunci când sunt “gadilaţi” de stimuli externi ca praful, polenul, piperul, aromele puternice, diferenţa de temperatură, pensatul sprâncenelor şi soarele. Sunt alte persoane care strănută când se enervează, însă cei care strănută la soare sunt un caz aparte, 1/4 oameni păţesc asta – şi se numeşte reflex foto-sternutator.

(Oare a strănutat cineva în timp ce ţinea un concert, fie el chitarist, solist etc? Eu, una, urăsc să strănut la volan.)

Căscatul

Sunt multe teorii care se bat cap în cap pentru a răspunde la întrebarea de ce căscăm. Eu pretind să o cred pe cea conform căreia atunci când căscăm creştem fluxul de sânge din creier şi astfel se produce răcirea lui. Cum toate creaţiile au nevoie de un sistem de răcire, de la cele high-tech la animale, acesta este al nostru. Însă dacă toate animalele cască, doar oamenii (animalul urban) şi maimulţele se confruntă cu efectul domino.

55% din oameni vor căsca după ce au văzut pe cineva căscând. Efectul de domino pare să se întâmple inconştient ca o comunicare în masă sau pentru a trage un clopoţel că trebuie să fii atent. Atunci când cineva te ceartă “de ce caşti, te-ai plictisit?” poţi să spui “nu, ştiinţific vorbind mă autostimulam să fiu mai atent”. Tot căutând am mai aflat un lucru drăguţ cum că primul căscat l-am facut în burtica mamei când aveam 11 săptămâni. Oare atunci o fi căscat şi ea?

Mahmureala

Toţi am auzit de ea, majoritatea am simţit-o, însă foarte puţini ştiu ce înseamnă cu adevărat. Aici până acum câteva clipe mă încadram şi eu. Ştiam că mă ameţesc mai greu dacă înainte am mâncat ceva consistent, de preferat pizza sau paste şi că este bine să beau apă, dar cam până aici. Am aflat acum că nu este bine a doua zi să luăm pastile pentru durerea de cap pentru că şi aşa ficatul nostru a avut de suferit ideal este să nu-i mai dăm în cap. Pentru început trebuie să înţelegem că mahmureala înseamnă: deshidratare, durere de cap, oboseală şi ameţeli, greaţă şi dureri de stomac.

Ne deshidratăm şi avem dureri de cap pentru că urinăm des şi cum pierdem lichide corpul compensează absorbind apa din circulaţia sanguină. Creierul cum pierde apă ne arată asta prin dureri de cap. Urinând des pierdem şi săruri ceea ce duce la oboseală şi ameţeli. În ceea ce urinăm este si glicogenul – sursa noastră de energie – care prin alcool a călătorit în ficat. Vă mai miraţi de ce aveţi stări de greaţă, dureri de stomac şi insomnii?

Bonus curiozităţi

Mai aveam câteva întrebări ce mă măcinau, dar le lăsăm pe altădată: de ce ne trezim câteodată cu urdori la ochi şi de ce atunci când ne muşcăm saliva noastră este mai sărată?

Lasă un răspuns

